arbejdsmiljørepræsentant kursus

Det er utroligt vigtigt at bibeholde et sundt arbejdsmiljø, hvor tillid til hinanden er i højsædet. Det kræver at alle på en eller anden måde magter at løfte hinanden i flok og hvor ingen bliver efterladt. På denne måde kan man også forebygge for eksempel mobning, chikane, korruption og nepotisme i større eller mindre grad, så alle ansatte føler sig mere trygge ved at gå på arbejde.

Alle fortjener et sundt arbejdsmiljø

Der er relativt mange ting man skal forholde sig til, når det angår opbyggelsen eller bibeholdelsen af et sundt arbejdsmiljø. Men det er naturligvis altid det værd at sætte sig ind i, da alle ansatte fortjener et sundt arbejdsmiljø hvor der bliver taget hensyn til den enkelte og hvor man aldrig føler sig krænket eller overset enten af sine kolleger eller af sin chef. Det kan en med en arbejdsmiljørepræsentant kursus bag sig klare! Derfor er det også ekstremt vigtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant der kan tage den enkeltes behov alvorligt og går op i hvordan mindre eller større konflikter kan løses på den mest konstruktive måde. Når man skal være arbejdsmiljørepræsentant skal man tage et såkaldt arbejdsmiljørepræsentant kursus, hvor man bliver trænet i at håndtere alt fra besøg fra Arbejdstilsynet til sager om arbejdsskader.

Opbyg en stærk tillid

Ved at tage et arbejdsmiljørepræsentant kursus har man nok baggage til at kunne begynde at arbejde med at opbygge en stærk tillid mellem de ansatte i den virksomhed, man arbejder i. Tillid er nøglen til et godt fællesskab, hvor man løfter hinanden i stedet for at pille hinanden ned og gøre det at tage på arbejde hver morgen til en sur pligt, man kun lige rejser sig op af sengen for på grund af månedslønnen. Sådan et stærkt tillidsbånd vil være svært at bryde igen så snart det er sat i kraft og derfor vil arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant også sprede sig som ringene i vandet selv lang tid efter man selv er færdig med at arbejde på den arbejdsplads. Når man først har oplevet hvordan et arbejdsmiljø kan blive så godt og sundt, vil man aldrig turde vende tilbage til hvordan det var før eller at ignorere åbenlyse problemer på arbejdspladsen.

Tilfredse ansatte

Det siger sig selv at mere fokus på forebyggelse af chikane, nepotisme og mobning samt aktiv handling for at få problemerne løst vil resultere i mere tilfredse ansatte. Og tilfredse ansatte har det også bedre med at tage på arbejde om morgenen i stedet for at frygte hver dag. De vil heller ikke føle sig stressede, hvis de for eksempel ikke når en specifik deadline den gældende dag og føler sig nødsaget til at blive i længere tid. Når der er opbygget tillid mellem ansatte og chef og ansatte i mellem, er det ikke noget problem at man venter med at færdiggøre arbejdsopgaven til dagen efter eller at tage pludselig fri, hvis man skal til sit barns skole-hjemmøde. På denne måde trives de ansatte på arbejdspladsen og føler sig mere værdifulde, hvilket giver ro i sjælen for alle involveret.